Stadgar och styrning

En bostadsrättsförening styrs av lagar och stadgar.

En bostadsrättsförening, BRF, är en sammanslutning av personer, en organiserad grupp medlemmar som innehar bostadsrättigheter vanligtvis på bostadslägenheter uppförda på en fastighet de äger tillsammans. Det är en ekonomisk förening vars ändamål är att upplåta lägenheter i föreningens flerbostadshus med bostadsrätt.

Bostadsrättsföreningar regleras i lag (Bostadsrättslagen samt lagen om ekonomiska föreningar).

Bostadsrättsföreningen äger en eller flera fastigheter med ett eller flera hus, och är därmed fastighetsägare.  Medlemmarna (bostadsrättshavarna) äger genom sitt medlemskap viss andel i föreningen. Den är kopplad till rätten att nyttja en viss lägenhet eller småhus.

Stadgarna är de interna regler som gäller för föreningen. Här finner du stadgarna för vår förening.

Stadgar Brf Lindallén 2015.pdf