Styrelsen informerar

Här berättar styrelsen lite smått och gott från styrelsemöten, förvaltning och annat som berör oss alla i föreningen!

Styrelsen informerar - maj 2022

Hej medlemmar! 

Stort tack till alla som var med på städdagen! Vi fick mycket gjort även om tiden var lite knappt tilltagen, men vi hade trevligt med efterföljande fika och korvgrillning.

Årsstämma är planerad till den 20 juni. Kallelse kommer i brevlådan och på mail för er som lämnat e-postadress. Vi hoppas på bra väder så att vi kan vara i vår trädgård.

Ni är varmt välkomna att inkomma med motioner till stämman. Dessa vill vi ha senast den 27/5 för att hinna behandla dem och få med i kallelsen. Tänk på att den måste vara formulerad som ett beslutsunderlag (det skall gå att rösta ja eller nej).,

Vi vill på förekommen anledning be er om att se till att porten stängs ordentligt, framförallt på kvällstid. Styrelsen vet att porten krånglar vissa tider på året och planerar att eventuellt byta ut den. Detta finns inte i befintlig budget, men styrelsen utvärderar olika alternativ.

Tack till alla som var hemma och gjorde att OVK besiktningen gick smidigt! Vi fick bara två mindre anmärkningar. Berörda medlemmar är informerade om att åtgärder behövs för att vi skall få en godkänd OVK. 

Med vänliga hälsningar,

Styrelsen BRF Lindallén

 

Styrelsen informerar - april 2022

Hej alla grannar!

Som tidigare kommunicerats är det nu flera saker på gång!

27 april - Balkongtvätt

Styrelsen har beställt utvändig tvätt av våra balkonger för att få bort smuts, alger och mossa. Ändring av datum kan komma att ske då arbetet är väderberoende.

Vi rekommenderar att ni flyttar in eller täcker över utemöbler och dylikt då dessa annars riskerar att smutsas ner. Tvätt kommer att ske uppifrån och ner och avslutas med att de spolar av uteplats/trädäck på markplan. Rengöring sker med hetvatten och högtryck, inga kemikalier används.

Insidan av balkongen rengör du enklast med lite ljummet vatten och såpa. Betonggolvet kan behöva lite starkare rengöringsmedel. Fråga styrelsen om du vill ha tips eller råd.

2 maj – Insamling av matavfall

Pre-Zero kommer under vecka 18 byta ut ett stort kärl med två mindre för matavfall. Ni kommer också få ett startpaket i samband med detta.

För att detta skall fungera problemfritt måste vi alla ta vårt ansvar och endast kasta hushållssopor, helst med matavfallet sorterat för lägre kostnader och för att bidra till en bättre miljö.

10 maj - Obligatorisk ventilationskontroll (OVK)

OVK kommer att utföras den 10 maj med start klockan 8.00 då OVK-center kommer att stå i entrén och samla in nycklar från er som inte är hemma. Vi siktar på att få en godkänd OVK denna gång och då är det framför allt två viktiga saker som gäller:

  1. De måste komma in i alla lägenheter
  2. Spiskåpa för centralventilation får inte vara utbytt mot en traditionell fläkt (som blåser ut luften). Mer information finns på föreningens hemsida.

Med vänliga hälsningar,

Styrelsen

 

Styrelsen informerar - Mars 2022

Hej grannar och medlemmar!

Här kommer information från styrelsen.

Sophantering och insamling av matavfall

Styrelsen har kontaktat Pre-Zero som hämtar våra sopor och informerat om att vi önskar börja med insamling av matavfall. Planen är att ersätta ett stort kärl med två mindre för matavfall, arbetsledaren skall kontrollera med sophämtarna om det kan fungera. Vi kommer i samband med byte av kärl att få ett startpaket innehållande en informationsbroschyr, påsar för matavfall med hållare för dessa samt en slaskrensare.

För att detta skall fungera problemfritt måste vi alla ta vårt ansvar och endast kasta hushållssopor, helst med matavfallet sorterat för lägre kostnader och för att bidra till en bättre miljö.

Vårt soprum är avsett för hushållssopor och inte skrymmande saker som säckar med kläder, stora kartonger, etc. Vi har ju bara fem minuters promenad till återvinningsstationen på Regementsgatan där man kan lämna kartong, glas, metall, plast och även lämna kläder. Tidningar, batterier, ljuskällor och småelektronik går fint att lämna i soprummet i respektive behållare för detta.

Balkongtvätt

Styrelsen har beställt utvändig tvätt av våra balkonger för att få bort smuts, alger och mossa som på sikt riskerar att skada betongen. Vi återkommer med mer information ett par veckor i förväg. Ändring av datum kan komma att ske då arbetet är väderberoende.

Arbetet är planerat att utföras under april och ni rekommenderas att flytta in eller täcka utemöbler och dylikt då dessa annars riskerar att smutsas ner. Tvätt kommer att ske uppifrån och ner och avslutas med att de spolar av uteplats/trädäck på markplan

Rengöring sker med hetvatten och högtryck, inga kemikalier används.

Insidan av balkongen rengörs enklast med lite ljummet vatten och såpa. Betonggolvet kan behöva lite starkare rengöringsmedel. Fråga styrelsen om du vill ha tips eller råd.

OVK – Obligatorisk ventilationskontroll

Vi vill återigen påminna om att OVK kommer att utföras den 10 maj. Lägg till i kalender så du inte glömmer detta. Vi siktar på att få en godkänd OVK denna gång och då är det framför allt två viktiga saker som gäller:

  1. De måste komma in i alla lägenheter
  2. Spiskåpa för centralventilation får inte vara utbytt mot en traditionell fläkt (som blåser ut luften). Mer information finns på föreningens hemsida

Trädgårdsgrupp

Vi har nu en liten trädgårdsgrupp som består av: Niklas Holsberg, Ludmila Kylmänen, Camilla Nyman och Anne Nurmi.

Gruppen kommer att ta fram en plan för våra grönytor och göra ett schema över året. Sen får vi se hur mycket vi kan göra själva respektive leja bort. Avtalet med Habitek är avslutat då vi inte var nöjda med deras arbete.

Avloppsrenovering avslutad

Reparation av det avloppsrör som orsakade återkommande översvämningar på bottenvåningen är nu åtgärdat

Arbetet tog något längre tid än planerat pga. att det var elledningar förlagda där golvet behövde borras upp. Nu har vi korrekt fall på stammen ut mot gatan och slipper extra spolningar och översvämningar. Styrelsen tackar för er förståelse. Slutlig kostnad är ännu inte sammanställd, men ryms inom föreningens budgetramar.

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen BRF Lindallén

 

2022-01-12

God fortsättning!

Här kommer lite information från styrelsen.

Reparation av avloppsrör vecka 5-6

Som tidigare aviserats på hemsidan kommer arbete med att byta ut det avloppsrör som skapat problem med översvämningar på bottenvåningen snart att påbörjas. 

Arbetet utförs av Svanströms El och VVS och kommer att starta måndagen den 31 januari.  Arbetet kommer tyvärr att medföra en hel del oljud, men vi hoppas att ni har förståelse för att detta måste göras. Arbetet kommer att ta cirka två veckor i anspråk och det blir mest störningar under den första veckan då golvet måste bilas upp för att komma åt att laga (byta ut) det trasiga avloppsröret.

Mer information kommer från Svanströms El och VVS.

Insamling av matavfall

Idag saknar föreningen möjligheten att sortera ut vårt matavfall och styrelsen tycker det är hög tid att agera.

Istället för att låta matavfallet gå till spillo genom att slänga det i de vanliga hushållssoporna kan det, om det sorteras ut, bidra till en bättre miljö och ett bättre klimat. Det matavfall som samlas in i Solna Stad omvandlas både till biogas, som sedan tankas i SL:s stadsbussar och stadens sopbilar, samt till biogödsel för lokala bönder. Att sortera ut matavfallet är inte bara en insats för miljön och klimatet, utan innebär även andra fördelar för oss som förening.

En genomsnittlig påse med hushållssopor (restavfall) består till mer än en tredjedel av matavfall. När matavfallet istället sorteras ut, minskar mängden brännbart restavfall. I förlängningen betyder detta att färre kärl eller tömningar för brännbart restavfall behövs, vilket innebär en lägre kostnad för oss som bor i huset.

Planen är att ta bort ett av de stora kärlen och ersätta detta med två stycken mindre kärl för matavfall. Mer information kommer.

Aktuell epostadress

Har du bytt epostadress eller är det någon i din lägenhet som inte får nyhetsbrevet. Meddela gärna styrelsen.

Med vänliga hälsningar

Styrelsen BRF Lindallén

2021-12-05

Hej grannar och medlemmar! Här kommer lite information från styrelsen.

Höststädning

En mycket trevlig och effektiv höststädning genomfördes den 10 oktober med god uppslutning där ett 15-tal medlemmar samlades och röjde vildvuxna häckar, klippte gräs, sopade och gjorde fint både på fram och baksidan. Efter två timmars intensivt arbete blev det välförtjänt korv, läsk och fika på gården.

Obligatorisk Ventilationskontroll

2022 är det åter dags för OVK. Mer info kommer under våren. Vi vill därför i god tid påminna om att det inte är tillåtet att byta ut spiskåpan mot en vanlig fläkt med egen motor, vilket har skett i vissa fall då medlemmar renoverat kök. Skulle det vara så att ni har en vanlig fläkt måste denna bytas ut innan OVK. Du är välkommen att kontakta styrelsen om du har frågor eller behöver råd. Mer information finns också på hemsidan under din lägenhet.

Avgiftshöjning

Efter genomgång av budget inför verksamhetsåret 2022 har styrelsen beslutat att höja månadsavgiften med 1,5%. Avgiftshöjningen gäller fr.o.m. 2022-01-01 och kommer att synas i nästa avisering.

En vänlig påminnelse om sophantering.
I soprummet kan man lämna hushållssopor (gröna kärl), tidningar (grått kärl), samt småelektronik (buren) och glödlampor i de mindre kärlen. Det är inte tillåtet att lämna glasflaskor, kartonger, mm. Detta skall lämnas i de gröna containrarna på Regementsgatan eller annan återvinningsstation du finner lämplig.

God Jul och Gott Nytt År!

Önskar Styrelsen

2019-05-05

Styrelsens arbetar för fullt med förberedelsenra inför årsstämman den 28/5 klockan 19.00 på Sockerbiten.

Styrelsearbetet och val av ny styrelse
vi är just nu lite underbemannade i styrelsen och behvöer fler som vill engagera sig. Ta kontakt med valberedningen Stefan Wessman om du är intresserad. Ju fler vi är som engagerar oss dest mer kan vi göra för vårt boende men det blir också jämnnare fördelning av arbetet. Hoppas att du är intreserad av att ställa upp!

Fastighetsservice
Rentecs avtal har löpt ut och Wiab har tagit över vår fastighetsskötsel sedan den 14 februari. De har fått en genomgång av fatigheten etc I samband med att Rentec lämnade så återfanns nyckeln til lvår infotavla. Där sitter nu uppdaterade kontaktuppgifter med bland annat kontaktuppgifter till Wiab. Dom ser just nu över vår yttre miljö, som t.ex. ytterbelysning & entrédörr.
Dom tittar även på namnen på entrétavlan och brevinkasten.Tvättstugan
Vi har nya tvättmaskiner i tvättstugan! Vi har ett fullserviceavtal med Podab. Teknisk support: 031 752 01 70

Cyklar
Nu när cykelsäsongen har dragit igång så vill vi passa på att att påminna om att förrådet på bottenplan, uppgång B, finns möjlighet till cykelförvaring i ett cykelställ. Det får får av säkerhetsskäl inte finnas fler cyklar än vad det finns cykelplatser i förrådet, då förrådet även är ett skyddsrum.

Ägare till cyklar i förrådet som inte får plats i cykelstället ombeds därför att flytta sina sina cyklar i någon av platserna som finns utmhus, alternativt förvara cyklarna i sitt förråd.

Dom som inte har för avsikt att använda sin cykel under överskådlig framtid kan kontakta styrelsen så kan vi hjälpa till med borttransport till lämplig återvinningscentral.

Vårstädning
Den 19:e Maj kl 15:00 är det dags att snygga till våran gård. Vi ska bl.a. rensa den östra rabatten, kratta & fylla grus i små hål kring fastigheten. Vi avslutar dagsverket med korvgrillning.

Tvätt av balkonger
vi uppmanar alla med balkong att nu när våren kommer och det är dags för fönsterputs och vårstädning så ser vi gärna att ni även tvättar av balkongräcket. 

 

Vi välkomnar nyinflyttade välkommen till vår fastighet. Vi hoppas att ni kommer att trivas!

Med vänlig hälsning

Ronnie, Ingrid, Anders och Anna 

 

2018-02-18

Styrelsen träffades för årets andra möte för några dagar sedan. På agendan stod en del punkter:

- insamling av radonpuckar är i stort sett klar. Nu avvaktar vi besked om vilka mätvärden som uppmätts. 

- hissarbetet inleds inom kort. Se mer info på anslagstavlan i entrén.

- sopor kastas i de kärl som finns i soprummet. Men observera att vi källsorterar, vilket betyder att glas, kartong och metall kastas i närmaste återvinningsstation på Regementsgatan. Du vet väl vad som händer med sopor som förorenas med fel innehåll?

- årets stämma går av stapeln den 30 maj. Motioner till denna lämnar du senast den 8 april i styrelsens brevlåda i entrén. Kom ihåg att en motion ska innehålla problem samt ett konkret förslag till åtgärd. Det stämman röstar om måste vara så konkret att den kan avslå eller bevilja. 

I övrigt ska vi följa upp inomhusstädningen med vår leverantör.

Hälsar styrelsen

 

2018-01-19

År 2018 är bara några veckor gammalt och styrelsen har haft det 11:e styrelsemötet sedan förra årets stämma. Vid varje möte avhandlas ekonomi, förvaltning och frågor av praktisk och gemensam karaktär.  Som styrelseledamot har man själv och tillsammans med övriga ledamöter en vårdplikt om föreningen. Det innebär att man har ansvar för att föreningens fastighet och ekonomi sköts på ett bra sätt. Det är på många vis en ansvarsfull men också rolig och utvecklande uppgift. Inför årets stämma - notera datum 30/5 kl 19 för detta - kommer förändringar i styrelsens sammansättning att ske. Det betyder att valberedningen snart kommer att påbörja sitt arbete för att finna lämpliga kandidater att föreslå. Du som bor i föreningen och är villig att tillsammans med dina grannar bidra till en positiv utveckling av föreningen och som också har förståelse för den digitala hanteringen av fakturor, för att det mesta av kommunikationen sker via mail eller andra chattar - men som inte heller drar dig för att "prata med folk" - ta dig en funderare på om inte detta kan vara ett uppdrag för dig! 

Föreningen står på mark som besöks av både människor och djur. Fåglar, katter och hundar är djur som vi alla gillar mer eller mindre. Men råttor! De fyller sin plats i näringskedjan, men kan också förorsaka skada på fastigheten. Du som matar fåglarna måste vara uppmärksam så att maten inte hamnar på marken och lockar till sig hungriga råttor! Minsta smula är en lockelse. Så - var snäll mot fåglarna - men locka inte till dig -  eller dina grannar- råttorna!

Inom kort - 1-2 veckor - kommer radonmätarna att samlas in. Anders och/eller Daniel ringer då på din dörr. Varje mätare har ett unikt nummer, så de måste hanteras på detta sätt för att vi ska kunna få korrekta mätvärden från olika håll i fastigheten. Så snart vi har fått ett resultat, kommer detta att meddelas.

En annan viktig dörr är ytterdörren. Den vill inte riktigt gå i lås av egen kraft, så hjälp den genom att försiktigt dra igen den när du passerar. En låst dörr förhindrar oönskade besök. Hälsa gärna glatt och uppmärksamt på alla du möter! Att bli sedd och bekräftad är ett genuint viktigt behov hos alla men också avskytt av ljusskygga individer.

Vår ständigt pågående diskussion om cyklar och förråd behöver också nämnas här. Om du har en, eller flera, cyklar som du inte använder eller kommer att använda; skänk dem till en granne eller sälj dem! Föreningens gemensamma utrymmen är begränsade så varje kvadratcentimeter frigjord yta betyder mycket! Rensa och håll också ordning i ditt förråd. Då hittar du lättare ditt arkiverade material :)!

Snart inleds hissbytena. St Eriks har fått det hedervärda uppdraget. Vi ser med spänning och intresse fram emot denna investering!

Har du frågor, funderingar eller kanske vill bidra med tips? Kontakta styrelsen! Vi jobbar ju tillsammans för en god sammanhållning, trevlig ton och angenäm bostadsmiljö - där du är din grannes granne!

Väl mött i januaris sakta tilltagande ljus!

Hälsar styrelsen med ett stort leende

 

2017-11-01

Nu går vi in i novembers skyddande mörker och vi tänder ljus för oss själva och dem vi tänker på. Vaka även över ljuset så att trygghet skapas för dig och andra. (Byt gärna ut batterierna i dina brandvarnare för säkerhets skull.)

Styrelsen arbetar nu med budgeten. Vid en genomgång av underhållsplanen har vi sett att större underhåll kan skjutas fram ytterligare i tiden, då det inte finns något omedelbart behov av åtgärder. Under 2018 kommer hissarna att bytas ut, dock. Att byta ut hissar innebär att styr- och regerlutrustning, linor, manöverpanel och intelligens ersätts. Som det ser ut kommer vi inte att byta ut hisskorgarna i sig, men däremot se över om dessa kan fräschas upp interiört.

Arbetet medför förstås att hissarna inte kan användas under en period av 3-5 veckor. Vi räknar med att detta kan ske efter årsskiftet men återkommer med mer exakt information.

När det gäller leverantörer, har vi beslutat att vända oss till en av de tre, vars offerter vi tagit in och granskat. Samtliga är väl representerade på marknaden och har en lång erfarenhet.

Vi kommer att finansiera investeringen med lån i Handelsbanken, då vi har utrymme för detta. 

Budgetarbetet fortskrider och 2018 års budget bör kunna klubbas i november. Vi ser inget omedelbart behov av att justera månadsavgifterna men ber att få återkomma om en smärre justering krävs.

Höststädningen kommer att ersättas med en inbjudan till samtliga att vid valfritt tillfälle göra din insats för ditt och allas bästa. Det är några aktiviteter som bör utföras, som att ta in utemöbler, täcka över grillen, så gräsmattefläcken på framsidan. Vi sätter upp en inbjudan till deltagande på anslagstavlan. Först till kvarn....

Väl mött i trapphus och trädgård och tänk på att du är en del av en annan människas vardag.

Hälsar styrelsen glatt

2017-09-16

Hösten närmar sig och de fylligt gröna löven förlorar långsamt sitt djup. Än finns många fina dagar framför oss innan nästa årstid anländer med sin charm.

Styrelsen har haft sitt första möte efter sommaren. Vi kan konstatera att vi följer budget, även om en tvättmaskins- och hissåtgärd varit tvungna. Det aktualiserar ånyo behovet av att under kommande år byta ut de gamla hiss-systemen och modernisera hissarna. Styrelsen ser just nu över de inkomna offerterna och återkommer med mer info under hösten.

Ett av föreningens tre lån kommer att omsättas i slutet av september. Vi har tre fastighetslån som vart tredje år sätts om (det förra 2016 och nästa 2018). I samband med detta diskuterar vi läget med banken (Handelsbanken). Just nu är ränteläget gynnsamt och vi ser att det kan bli fråga om en sänkning från nuvarande nivå. Amorteringsmässigt ligger vi bra till med en amortering på cirka 45 000 i kvartalet totalt.

Hösten kommer innebära en hel del budgetarbete för styrelsen. Vi ser över utgifter och hur innevarande år utvecklat sig. Underhållsplanen fungerar som avstämning och vi gör bedömningar på vad som kan skjutas på framtiden respektive vad som bör tidigareläggas eller helt enkelt följa plan. Vår utgångspunkt är att skapa förutsättningar för en hållbar och stabil utveckling, för att säkra vårt nuvarande och framtida medlemmars boende.

Cykelinventeringen visade på att några cyklar saknar ägare. Vi kommer att flytta dessa till "buren" högst upp i A-uppgången och också undersöka möjligheten av att skänka bort dem - på ett säkerställt juridiskt korrekt vis, självfallet!

Råttorna i omgivningen är många. Vi kan bara uppmana samtliga boende att INTE strössla med mat (frön, brödbitar eller annat) på gräsmattor och uteplatser. Vi för en dialog med Anticimex men som vi säkert alla känner till, är råttor en del av det tättbefolkade områdets vardag. Tyvärr. Styrelsen gör vad den kan. Har du lust och möjlighet att engagera dig, är du välkommen!

Utemiljön är förstås också viktig. Tyvärr blev inte den lilla gräsplätten vid entrén sådd med gräs som planerat (se info i början av sommaren) men vi ska försöka fixa detta under hösten. Och som alltid välkomnar vi alla de frivilliga insatser som görs!

Vi försöker också genomföra en gemensamhetsdag i oktober. Du behöver inte vara social eller vältränad för att delta utan vi uppskattar alla att då och då ses för att säkra vårt gemensamma boendes framtid. Bevaka datum och klockslag - och se det som en investering i ditt boende!

I övrigt hoppas styrelsen på en fortsatt trevlig anda och glada leenden när vi möts i trapphus och runtom. Visst är din granne en himla trevlig sådan och visst är du glad över just denna granne?

Hälsar styrelsen i september

2017-06-18

Den nya styrelsen har haft sitt första möte. Stämman valde Anders Bergfeldt, Daniel Jansson, Ingrid Persson och Åsa Lovén som ordinarie ledamöter och Ronnie Gran som suppleant. Valberedningen, som består av Staffan Wessman, omvaldes av stämman att fortsätta sitt arbete. Inför nästa år, som alltid, står det fritt för alla och envar att komma med förslag på styrelseledamoter till valberedningen. Gör det i så god tid som möjligt (meddelande brukar skickas ut till alla om tidpunkt) så att valberedningen kan göra sitt arbete och förbereda. Valberedningen arbetar oberoende av styrelsen och är fri att föreslå kandidater. Det är stämman som beslutar, så vill du göra din röst hörd, måste du närvara (eller ge ett ombud rätt att företräda dig). För att styrelsen ska fungera bra tillsammans är det viktigt med kontinuitet, viss omsättning men också att man kan avsätta den tid som åtgår att arbeta i styrelsen. Det är mycket arbete som aldrig syns utåt som vi utför - vilket både är roligt men också krävande. 

Styrelsens första uppgift är att förbereda en nödvändig kommande hissinvestering. Som vi tidigare nämnt och också diskuterat på stämman är våra hissar lika gamla som fastigheten (tjugo år) och i särdeles stort behov av renovering. Vi tar nu in hissofferter och under hösten kommer vi att analysera dessa, upprätta kalkyler och återkomma med hur en finansiering ska ske. Till dess får vi hantera att framförallt hissen i B är nyckfull och inte alltid lydig.

När det gäller det över staden spridda problemet med råttor, har två av styrelsens ledamöter frivilligt arbetat med att fylla i sand i misstänkta hålor runt fastigheten. Vi fortsätter med dessa preventiva åtgärder till hösten. Vi ska också höra med Anticimex om ytterligare åtgärder finns att vidta. Under tiden kan du som boende minska risken att locka hit dem, så mata varken fåglar eller katter runt vårt hus! 

Under sommaren utför Rentec underhåll i utomhusmiljön. Det innebär framförallt gräsklippning. I år ska vi också uppdra åt dem att försöka hålla efter lite ogräs också. Du som bor här kan också göra en insats genom att rycka sådant som växer på fel ställen. Den lilla plätten vid entrén kommer att gräs-sås.

Rentec underhåller också vintertid genom att skotta, sanda och halkbekämpa i samband med snöfall. Avtalet är utfromat så att detta underhåll ska ske i samband med sådan nederbörd.

Om du vill grovsortera sopor, finns sådana kärl uppställda på Regementsgatan. När det gäller vårt soprum och behovet av att göra plats för cyklar, så har styrelsen tidigare gjort en utredning om detta men konsterade att det inte finns ekonomiskt utrymme att göra någon större förändring. För cykelhanteringen gör vi nu en inventering för att säkerställa att alla cyklar har en ägare. De cyklar som inte märkts upp, kommer att placeras längst upp i huset på plan 4. Vi har ett begärnsat utrymme för cyklar och barnvagnar och måste försöka samsas. Och utrymmena under trapporna får ju som bekant inte nyttjas för uppställning.

Sommaren innebär att vi kanske lämnar våra lägenheter för vistelse på annan ort. Informera gärna någon granne som kan titta till ditt hem.

Och glöm inte att hälsa vänligt på alla du möter!

Glad sommar önskar styrelsen för Brf Lindallén

2017-04-06

Nu är våren äntligen här! Och för dig som känner att du vill vara ute och kratta, så finns krattor och spade lutade mot baksidan av cykelstället. Den årliga vårstädningen sker söndagen den 7 maj kl 18 - samling på gården! Men det finns förstås inget som hindrar att du som bor och njuter av vår utemiljö fram till dess gör en insats!

Till årets stämma har det inkommit en motion som i dagarna delas ut i respektive brevlåda. Vi är ju en brokig skara av boende i föreningen med olika familjeförhållanden och behov och behöver  hitta lösningar för bland annat cykel- och barnvagnsförvaring. Eftersom vi inte har något annat låsbart utrymme än skyddsrummet, måste vi med gemensamma krafter kompromissa om detta utrymme. Motionen tar fasta på att skapa en förutsättning för förvaring av barnvagnar i detta utrymme också. Du som har en cykel i skyddsrummet och som inte frekvent använder denna; ställ den gärna i cykelstället på gården, så kan vi hjälpas åt att vara goda grannar!

Inför årsstämman har även valberedningen ett arbete att göra. Vi har två avgående styrelsemedlemmar, en ordinarie och en suppleant och valberedningen kommer sin vana trogen att föreslå lämpliga ersättare på stämman. Vill du engagera dig? Ta kontakt med valberedningen (Staffan Wessman i 13 B).

Våren och sommaren innebär en tid av växande. Inte minst gäller det alla växter - oavsett av om vi vill ha dem eller inte. Vår kortsida mot parkeringen behöver underhållas och vi har redan en frivillig som med energi kommer att göra detta. Men vi ser gärna ytterligare frivilliga som vill ansa, plocka och lära sig mer om hur man sköter om blombuskarna på kortsidan (jag måste erkänna att jag just nu glömt namnet på dem!). Känner du dig manad? Ta kontakt med styrelsen och meddela ditt intresse!

På framsidan, vid entrén, var styrelsens tanke att skapa en underhållsfri yta - med tanke på att hålla ned kostnaderna i föreningen. Just nu finns det en plätt som inte är fylld med varken blommor eller annat och det ser förstås lite tråkigt ut. Om du har något tips på underhållsfritt och vackert, får du gärna föreslå en lösning!

Vår ekonomiförvaltning fungerar bra så långt. Vi hoppas du har tagit del av deras hemsida med all information.

Har du tips på hur vi kan förbättra vårt boende? Håll dem inte för dig själv - utan dela med dig!

Vår förening är vår och du är en del av denna!

2017-02-22

Dagarna blir allt ljusare och även om det i skrivande stund snöar, så vet vi att våren är på väg! Men ta det fortfarande försiktigt om det fryser på och blir halt!

Nu har alla förhoppningsvis fått avier för månadsavgiften för mars i sina brevlådor. Glöm inte att ändra dina bankuppgifter så att månadsavgiften går in på rätt konto!

På den avi du fick, finns också användarnamn till den kundportal SBC har. Användarnamnet är objektnumret som står längst upp på din avgiftsavi. Löesnordet hittar du i en ruta till vänster på avin (siffror och bokstäver i blandad oordning). Du loggar in på www.sbc.se/portalen och kan där ta del av intressant och viktig information!

Vi lägger nu om alla ekonomiadministrativa rutiner så att SBC ska hantera allt som vi tidigare skött på vår fritid. Det innebär större säkerhet och också trygghet.

Boka också in onsdagen den 26 april kl 19.00 för årsstämman! Självklart kommer du och gör din röst hörd! Det är ju ditt boende det gäller!

Valberedningen sätter igång sitt arbete inom kort. Två av styrelsens medlemmar kommer att avgå och vi måste fylla på. Vill du vara med och bidra? Ta kontakt med valberedningen (Staffan Wessman, 13 B)!

Hissen i 13 B är väldigt trött och sliten. Dessvärre finns det inte mycket att göra, då den är gammal (i hiss-sammanhang) och reservdelarna är på upphällningen. Vi har haft en hel del kostnader för reparation under det senaste året och tyvärr är risken stor att detta kommer att hålla i sig. Det kan vara bra att känna till att den har en viss tendens att stanna på olämpliga ställen, ibland öppna dörrar utan att erbjuda en utgång och ibland bara stå alldeles stilla. Förr eller senare kommer den dock att sakta sjunka ned till bv och där öppna dörrarna. Om detta händer dig, andas bara lugnt och vänta in den. Du kommer alltid ned, även om det går lååångsamt!

Men det betyder att vi måste börja förbereda för ett framtida större ingrepp vad gäller hissarna. Vi kommer under våren ta in offerter från ett antal leverantörer och inleda en dialog för att se vad ett hissbyte skulle innebära. Mer om detta längre fram!

I övrigt hoppas vi alla på sol, värme och fågelsång! Väl mött i trapphus och glöm inte att heja på varandra!

2016-12-12

Strax står sankta Lucia i farstun och sjunger om natten och ljuset och lyser med sitt milda leende upp vår mörka omvärld. Året drar mot sitt slut och för en del har det varit mer kämpigt än vanligt och för andra kanske mer lättsamt. Oavsett av vilket vill styrelsen önska alla ett riktigt God Jul och med varma förhoppningar om ett gott nytt år!

Det är också halt ute på gångvägen och vi hoppas alla tar dte försiktigt. Vid soprumemt finns en sandlåda och tycker du att det behövs, får du väldigt gärna strössla sand på det hala underlaget! Vi har avtal om snöröjning men det ingår inte saglig översyn av gångvägar, så försök hålla extra koll på om mer sand behövs.

Låset till soprummet kommer att ses över på Lucia-dagen och Ronnie stannar hemma för att ta emot låssmeden. I styrelseledamöternas engagemang återfinns ofta en del extra insatser på dagtid som kommer oss alla till gagn i föreningen - och som kanske inte alltid märks när det utförs - men definitivt om det inte utförs :)!

I samband med att vi nu får en ekonomisk förvaltare (SBC) så kommer avisering av månadsavgifter att ske före jul. I brevet kommer du också få en inloggning till en portal där du kan få extra information om dina betalningar med mera. Du kommer också kunna ansluta dig till autogiro för automatisk betalning av månadsavgifterna. Så invänta brevet från SBC inom en vecka.

Månadsavifterna kommer i fortsättningen att aviseras för ett kvartal i taget.

Slutligen - en ljus och fin julhelg önskas dig! 

2016-12-01

Julmånaden är här! Och med den julkalendern, ljus i fönster och på balkonger. Kolla dina brandvarnare och inte minst; köp nya batterier! Utrusta dig också med en brandfilt och en brandsläckare, så har du större möjligheter att hantera en snabbt uppblossande och het situation.

Men passa också på att njuta av både glögg och pepparkakor! Vill du ha sällskap en stund, så ses vi i entrén söndagen den 11 december kl 16.00 för att tillsammans skapa lite julstämning! Någon i styrelsen kommer att ha tomteluva, så du kan inte missa evenemanget!

Budgeten för kommande år är i stort sett klar. Vi ser att månadsavgifterna kommer att vara oförändrade under 2017. Vi fortsätter se över utemiljön för att få den fräsch och underhållsminimerad. Huset kräver inga större insatser och vi hoppas att hissarna tar sig upp och ned utan störningar.

Belysning i tapp och utomhus kommer att åtgärdas, om det inte skett i skrivande stund. Då och då fallerar lampor och kontakter och vår engagerade men ofta upptagna fastighetsskötare brukar hålla efter detta bra.

Vi efterlyser frivilliga som vill hålla efter rabatterna på framsidan/vid parkeringsplatserna from kommande vår! Vill du göra en insats? Meddela styrelsen!

Föreningens ekonomiadministration kommer from årsskiftet tas om hand av SBC. På så vis kommer vi inte vara beroende av frivilliga insatser från medlemmar. 

Styrelsen hoppas att alla får en trivsam och njutbar december månad med många pepparkakor!

2016-11-08

Vintern är på besök. Det vackert snötäckta landskapet ger ögat en möjlighet att njuta medan benen försiktigt söker fotfäste på det underlag som snabbt blivit förrädiskt. 

Vår städdag för en dryg vecka sedan föreföll perfekt planerad och i glatt och hårt arbetande samspråk lyckades vi ge omgivningen en välbehövlig upprustning. Grannföreningens syrenhäck har en viss tendens att vilja sprida sig till oss men vi tuktade de grenar som så intensivt intagit vår mark :). Vår egen lilla häck längs med syrenerna behöver ses över nästa år och styrelsen funderar på vilka alternativ som finns. Tanken är att med små medel skapa en trevlig och underhållsfri utemiljö.

Rhododendron-rabatten längs med parkeringsplatserna behöver också mer tillsyn framöver. Har du lust och tid att åta dig ett uppdrag att hålla efter ogräs och kontinuerligt se över den, så ta kontakt med styrelsen.

Våra egna syrenbuskage som främst finns i anslutning till uteplatserna kommer att beskäras av vår externa leverantör. I skrivande stund är det oklart om snön hindrar detta, men annars är det planerat.

Föreningen kommer from årsskiftet att överlåta den ekonomiska förvaltningen till SBC. Detta eftersom bokföring och redovisning är alltför krävande för att utföras på fritiden, vilket Ingrid med stor framgång gjort under rmånga år. Hennes insatser har varit mycket stora och vi vill alla tacka henne för engagemang och utförande. Som boende kommer du inte att mörka någon större skillnad.

I övrigt hopas vi att alla kontrollerar sina brandvarnare och är försiktiga med levande ljus under denna mörka årstid!

2016-10-01

Budgetarbetet inför år 2017 har satt igång. Styrelsens mål är att bibehålla månadsavgifterna och skapa förutsättningar för ett långsiktigt underhåll av fastighet och omkringytor. Detta sker genom bland annat genom kontinuerlig avstämning av underhållsplanen. En okulärbesiktning gjordes häromkvällen då styrelsen i glatt samlad tropp med underhållsplanen i högsta hugg travade runt vårt hus, tittade på hängrännor, vindskydd, soprum och undercentral samt häckar, rabatter och syrener. Sistnämnda syrenhäckar växer så det knakar och vi behöver inför nästa sommarsäsong ta ställning till hur vi ska förfara med dem. De har till viss del annekterat gräsytorna på långsidan och om vi inte gör något kommer de att ta över. Och då blir det svårt att samsas om utrymmet vid grillen :). Samtidigt tjänar de som insynsskydd för de som har sina uteplatser i markplan. Här tål det att tänkas till!

Vår fastighet blir tjugo år nästa år och det är klart att det märks på ytskikten. Men i stort sett ser det bra ut. Det underhåll som behöver prioriteras är just nu kanske mer kopplat till byte av delar i undercentralen (det är där husets värme- och vattencirkulation styrs) för att få ut mesta möjliga effekt.

Vår framsida ser inte så kul ut just nu - men vi funderar på hur vi ska skapa en bättre, ljusare och mer underhållsfri miljö där! Området till höger om entrén blev väldigt fin med småstenen men den längsgående häcken som hotar att gömma belysningen behöver åtgärdas. Har du idéer, så tveka inte att maila eller inkomma med förslag till styrelsen!

 

2016-09-04

Nu är styrelsen i full aktion igen, efter en välbehövlig sommarledighet! Höstens första möte präglades av en tillbakablick, där vi kan konstatera att vi följer budget på ett förväntat sätt. En omsättning av ett av lånen i slutet av juni skedde till en förmånligare ränta än tidigare, något som förstås stärker ekonomin på ett positivt sätt.

Budgetarbetet, där förvaltning, underhåll och utveckling av vår förening planeras för kommande år, inleds under oktober. I år har vi t ex låtit måla om interiörer och lägga nya golv i hissarna och också fräschat upp entréplanteringen. Med hjälp av underhållsplanen och kompletteringar av den, där så behövs, kommer vi budgetera för allas bästa både nu och senare.

Höststädningen som är ett bra tillfälle att bonda och fika men också en viktig insats i utomhusmiljön, sker den 30 oktober kl 15.00. Boka in detta redan nu, så riskerar du inte att bli utan kratta!

Något vi dock alla vill klara oss utan, är felaktig sopsortering... Låt oss vara tydliga när det gäller soprummet: detta är till för tidningspapper, hushållsopor, batterier och glödlampor. Inte något annat. Våra samhällsnyttoutövare - sophämtarna - tar av förklarliga skäl inte med t ex glasdörrar... Det tvangs din granne göra. Så sopsortera med sans och klokhet, så utsätts ingen annan för konsekvenserna.

I övrigt önskar styrelsen en fin och solig september till oss alla!

2016-06-28

En bostadsrättsförening i vår storlek är beroende av frivilliga insatser av oss som bor här. Alternativet till det är att köpa in tjänsterna och finansiera det via månadsavgifterna. I år har vi sparat några kronor och dessutom blivit väldigt glada och upp-piggade av Gerts fina insats med ommålning av bänken vid entrén. Håll med om att det är en snygg och med omgivningen matchande bänk! Tack, Gert för att du gjort något som vi alla (och våra gäster) kan ha glädje av!

2016-06-26

Midsommar och jordgubbar och sill och sol och regn...  Den underbara sommaren med dess välbekanta inslag är verkligen här! 

Tack för din medverkan i att underlätta ombesiktningen av ventilationssystemet. Ventilationssystemet är nu hyfsat optimerat för att tillfredsställa en god inomhusmiljö.  Samtliga ventiler i samtliga badrum är också justerade. Observera att du inte ska justera denna ventil själv. Med den inställning vi nu har, möjliggörs en kostnadsbesparing om åtskilliga tusentalet kr årligen. Och varje egen justering minskar denna besparing.

Justeringsmannen (för det var en manlig person) ville också skicka med att vi bör rengöra filter i köksfläktar minst varje månad (kör dem i diskmaskinen) samt byta ut den en gång om året. Han tipsade också om att filter som finns i ventilationsluckorna i anslutning till en del element också ska bytas årligen. Samt - glöm inte att öppna dem så att de inte står stängda. (Ventilerna, alltså.)

Ventilation och drag är viktiga när man delar gemensamma utrymmen som vi gör. Vi är alla varandras miljöer och vad du gör påverkar mig :).

Vi fortsätter också att rusta kring entrén. Bänken kommer att målas om så snart väder och vind tillåter det. Och en gräv- och röjningsinsats kommer att ske alldeles till vänster när man går in mot entrén. Några rosenbuskar håller på att förgås av annan grönska. Känns dig i övrigt fri att jaga maskrosor eller annat som visserligen kan vara vackert men inte bör växa mellan stenplattorna.

Och så en sådan där tråkig sak som alla föreningar kanske brottas med - soprummet... Det är till endast för hushållssopor. Allt annat måste du själv frakta bort till källsorteringsanläggningen. Våra sophämtare tar inte hand om det. Och inte dina grannar heller...

Passa på att grilla och använda uteplatsen så mycket som möjligt i sommar. Vi har beställt vackert och soligt väder (även om det i skrivande stund råder en blöt motsats) så att du kan njuta av utevistelsen.

Och är du borta under delar eller kanske hela sommaren, så prata gärna med någon granne om att hålla extra koll. Grannsamverkan är mycket effektivt mot oönskade besök. Ser du någon obekant, dra dig inte för att hälsa och byta några ord. Det kan många gånger ge upphov både till trevliga samtal och att icke behöriga avlägsnar sig.

Glad och trevlig sommar önskas oss alla!

 

2016-05-27

Nu blir det ombesiktning av fastighetens ventilationssystem! Onsdagen den 8 juni kommer samtliga lägenheter att besiktigas som ett led i att säkra att vi lever upp till föreskrifterna om inomhusmiljö. Det betyder att du måste lämna tillträde till din lägenhet. Om du inte är hemma, kan du lämna nycklar - märkta med lägenhetsnummer - i brevlådan hos Ronnie Gran. Gör detta senast den 7 juni. 

Vi utlyser också en extrastämma till måndagen den 13 juni kl 18.00. Vi samlas vid uppehållsväder i anslutning till ute- och grillplatsen på gräsmattan, alternativt i entrén (om det regnar). extrastämman kan bara innehålla en enda beslutspunkt och här gäller det det tillägg till stadgarna som årsstämman tog ställning till den 27 maj. Kallelse och dagordning kommer i brevlådorna inom kort.

Fortsatt grön och fin vår önskar styrelsen!

2016-05-19

Nu har den nya styrelsen haft sitt första möte och bland annat konstituerat sig! Åsa åtar sig sig ordförandeskapet ännu ett år, Ingrid handhar ekonomiredovisningen, Ronnie är kontaktperson för fastigheten tillsammans med vårt nytillskott Anders. Camilla som är suppleant är kontaktperson för utemiljö och Daniel, också nyvald, fungerar som sekreterare. Tillsammans hoppas vi kunna fortsätta skapa goda förutsättningar för en hållbar och god förvaltning och utveckling av föreningen på alla medlemmars och stämmans uppdrag.

Hissmattorna kommer att bytas ut, förhoppningsvis är det klart före sommaren. Nuvarande har tjänat många fottramp under de snart gångna tjugo åren.

Äntligen har det börjat hända saker runt entrén! Tanken är att skapa en ljusare, renare och mer underhållsfri miljö och vi ser alla spänt fram emot resultatet! I detta nu ser det mest skövlat ut....

Vi hoppas också kunna få ombesiktningen av OVK-n gjord och diskuterar med utförarna om lämpliga datum i juni. Var beredd på att viss nyckeladministration kommer att krävas då vi behöver ha tillträde till samtligas lägenheter för kontrollen! Info om exakt datum kommer inom kort!

En extra stämma kommer att gå av stapeln den 13 juni kl 18 med endast en fråga, se även stämmoprotokollet för mer info. Det gäller ett tillägg till en av stadgarna. Kallelse kommer inom kort. Vi håller troligen hus i entrén eller strax utanför.

Nästa år fyller föreningen tjugo år och det vill vi förstås uppmärksamma på något vis! Har du några tankar eller idéer kring det? Hör av dig til styrelsen!

Och slutligen har brevlåda till föreningen samt en anslagstavla kommit upp i entrén! Vill du kommunicera med styrelsen kan du antingen lägga meddelanden i brevlådan eller maila brflindallenisolna@gmail.com. Och vill du snabbt komma i kontakt med alla grannar i ett ärende, så kan du använda anslagstavlan. Håll en god och vänlig ton i ditt budskap, så ökar chansen till att det når mottagaren!

Styrelsen önskar alla en fortsatt god och vacker vär!

2016-04-30 Valborgsmässoafton

Våren är här! Vitsipporna har nästan blommat ut och istället prunkar scilla tillsammans med påskliljor - eller om det nu är pingstliljor... Och i föreningen har vi haft årets stämma, som vanligt i Hantverksgården. Du som inte var på stämman - vi saknade dig! Som medlem i föreningen har du både röst och möjlighet att påverka - och du är också en del av föreningen. Tyvärr var det få som kom och om trenden fortsätter ökar risken att besluten blir mindre förankrade.

Stämman valde en delvis ny styrelse, då både en ordinarie och en suppleant ställt sina platser till förfogande. Vi är mycket glada över att våra helt nya medlemmar Anders (ordinarie) och Daniel (suppleant) tackat ja till att tillsammans med mig (Åsa), Ronnie, Ingrid och Camilla utgöra Brf Lindalléns styrelse under kommande år!

Stämman fattade ett första beslut om anpassning av stadgarna i enlighet med en av motionerna men eftersom deltagarantalet inte var fulltaligt, krävs ett nytt stämmobeslut för att motionen ska äga giltighet. Mer info kommer inom kort.

Stämman avslutades under gemytliga former som alltid. Bullar och kaffe avnjöts. Och en del te.

Vi vill också påminna om städdagen den 10 maj. Glöm inte den... :)

Och snart inleds arbetet med att försköna området runt entrén. Påskliljorna (eller är det pingstliljor) kommer att grävas upp och vill du ha några till ditt eventuella land, så är du välkommen att gräva och ta med dig!

2016-04-20

Dags för aktivitetsdag! Tisdagen den 10 maj samlas vi mellan 18 och 20 för att både ha trevligt och göra en gemensam insats för vår utemiljö. Detta är ett enkelt sätt att både träffa sina grannar, få lite vardagsmotion och bidra till att hålla kostnaderna nere (alternativet är att vi betalar någon annan för att vårfixa förstås, men då missar vi ju också möjligheten att mötas under opreteniösa former. Vi delar ju fastighet och utemiljö tillsammans....) Vi krattar, räfsar, plockar fram utemöbler och tar en kopp kaffe/te! 

Entrédörren har utrustas med elektronisk dörröppning för att underlätta för en av medlemmarna.

Vid senaste styrelsemötet konstaterar styrelsen att föreningens ekonomi är stabil och följer budget. Intäkterna utgörs som bekant  av din och min månadsavgift och sammantaget ska dessa täcka räntekostnader (som är den ojämföligt största utgiftsposten) och underhåll samt driftskostnader.

Du som cyklar och behöver ha tillgång till vatten för att rengöra din cykel, rekommenderas att använda hink (finns i tvättstugan) och likaså också att ta vatten därifrån. Tidigare erfarenheter av att administrera vattenslang, kopplad till kranen på framsidan, har visat sig svårbemästrade dessvärre. Men förhoppningsvis går det att kompromissa genom att nyttja tvättstugans vatten.

Och så till nyckelinventeringen avseende tvättstugans bokningstavla. Det är inte alla medlemmar som svarat på hur många/få/inga nycklar man har, så vet du med dig att du inte återkommit - gör det :)! Tanken är att kunna åtgärda eventuell nyckelbrist, så att bokning inte ska ske med lättbortplockningsbara papperstussar!

Har du funderingar på hur vårt gemensamma boende kan förbättras, så välkommen att höra av dig!

2016-04-06

I dagarna går kallelse och dagordning till årets stämma onsdag 27 april kl 19.00 ut. Vi som alla är medlemmar och boende i föreningen hoppas förstås att alla kan komma. Huset, föreningen och boendet är ju något vi alla är delar av och faktiskt också har ett visst ansvar för. Som vanligt ses vi i den närbelägna fritidsgården, alldeles om hörnet. Du som kanske inte varit där tidigare och är osäker på vilket hus det gäller, ta kontakt med någon av dina grannar, så berättar hen säkert!

Med våren i antågande är det också dags för en gemensam aktivitet i form av städning, krattning, sopning och iordningställande av utomhusmiljö. Utemöbler ska fram och grillen ska förberedas för sommarens alla utemåltider. Vi hoppas hitta ett tillfälle i början av maj för detta och återkommer. Och du - även om du inte kan hantera en kratta, så kanske du kan medverka på annat sätt för allas trevnad :)!

Entrén kommer under våren att anpassas för att göra det lättare att ta sig ut och in för en av medlemmarna i föreningen. Det innebär en ramp samt elektronisk dörröppning (som dock bara kan användas av medlemmen). Åtgärderna ska underlätta tillvaron och innebär ingen kostnad för föreningen.

Vi är många som gillar att sova med öppet fönster - men tänk då också på att stänga av elementen, så att den goa värmen inte i onödan värmer upp utomhus ;)!

Vad vill du läsa om på föreningens webbplats? Kom med förslag och synpunkter - denna plats är till för oss alla!

2016-02-24

Nu är målningsarbetet avslutat och vi har fått en fin och fräsch interiör. Vi hoppas den håller länge och upplevs av både oss och besökare som tilltalande. En avslutande besiktning sker i början av mars för att kvalitetssäkra och stämma av arbetet.

Styrelsen har också uppmärksammat behovet av en översyn av invändig och kanske eventuellt utvändig belysning. En översyn innebär att vi låter belysningsexpertis titta på befintlig miljö och föreslå förbättringar. Belysningen är viktig för både upplevelse och för att man faktiskt ska kunna se bra!

Dialog pågår med OVK-utförare för att komma överens om när besiktning och kalibrering av systemet ska ske. En konsekvens av insatserna under förra året är att flera noterat en förbättrad ventilation både i lägenheter och gemensamma trapphus.

Valberedningen kommer inom kort att påbörja sitt arbete inför årsstämman. Då två av ledamöterna avböjt vidare styrelsemedverkan är behovet stort av intresserade. Att delta i styrelsearbetet är både tidskrävande och ideellt (även om visst arvode utgår) men ger goda erfarenheter och möjligheter att påverka allas vår tillvaro! 

Vi planerar årsstämman till sista veckan i april - datum kommer så snart lokalen är bokad/bekräftad. Fundera redan nu på om det är något du vill ta upp på stämman och skriv samman en eller flera motioner!

 

2016-02-09

Vid senaste styrelsemöte avhandlades sedvanliga frågor om underhåll och ekonomiadministration. Resultatet för år 2015 sammanställs för närvarande och kommer tillsammans med förvaltningsberättelsen ut i stipulerad tid före årsstämman. Stämman ska ju som bekant hållas före juni månads utgång i vår förening och till den är du välkommen att inkomma med motioner. Mer information kommer om datum och förberedelser för detta.

Vi har fått nya medlemmar i föreningen och hälsar dessa hjärtligt välkomna! Det betyder också att några medlemmar flyttat och vi önskar dem all glädje i sitt nya boende!

Du som är ny i föreningen kommer att få besök av styrelserepresentanter för att vi alla ska få ansikten att känna igen.

Målningsarbetet sker fortsatt om dagarna och till och med i söndags. Som vi nämnt tidigare blir färgsättningen ljusare än förr, något som förhoppningsvis ska upplevas som positivt av oss alla. 

Under våren kommer en ny Obligatorisk Ventilationskontroll genomföras. Detta eftersom vi fick anmärkningar vid den förra och nu när dessa har åtgärdats, ska det hela följas upp. Vi återkommer med datum för detta.

2015-12-28

Styrelsens sista möte för året innehöll bland annat beslut om kommande års budget. Budgeten innehåller inga avgiftshöjningar utan styrelsen har bedömt att åtgärder för löpande underhåll och utgifter går att hantera inom ramen för befintliga intäkter. För vissa kostnadsposter krävs dock viss ökning under kommande år. Det gäller bland annat utomhusmiljön och hissar.

Den dåliga lukt som uppmärksammats i tvättstugan är förhoppningsvis åtgärdad genom en diger arbetsinsats av en av våra medlemmar. Med hängivenhet och beslutsamhet har Patrik på eget bevåg rensat avloppet och funnit en del obeskrivligheter. Stort tack för denna frivilliga insats som betyder så mycket för alla oss andra!

Stort tack även till Gert som under flera år medverkat till att vi kunna källsortera elektronik och batterier i soprummet! Frivilliga insatser som denna och Patriks har inneburit att vi alla drar nytta av lägre utgifter.

Glöm inte kontrollera din brandvarnare i dessa stearinljus-tider! 

Ett riktigt Gott Nytt År önskas oss alla i Brf Lindallén!

2015-11-25

Budget 2016

Styrelsen är i slutskedet med budgetarbetet. Som tiidgare nämnts har vi en ekonomi i balans. En god ekonomisk kontroll och ett aktivt arbete för att hålla kostnader nere ska förstås balanseras mot behov av underhåll för att hålla fastighet och utemiljö i gott skick. För kommande år bedöms utemiljön kräva investeringar för att på sikt underhållskostnader ska hållas nere.

Underhåll 2016

Målning och uppfräschning av interiör i trapphus kommer att ske under kvartal 1. Vi återkommer med mer information om detta.

Utomhusmiljö

En arbetsgrupp med Anna Larsson och Camilla Nyman - som frivilligt erbjöd sina insatser (stort tack för detta!) vid tidigare ställd förfrågan till medlemmarna - har tagit fram ett förslag för området vid entrén. Utgångspunkten är att minimera underhåll i form av ogräsrensning och skapa en vacker och välkomnande ljus miljö, Rabatten kommer att ersättas med en närmast japanskt inspirerad yta bestående av sjögrässten och stilistiska stilleben av olika levande växter i krukor. Dessa kommer att säsongmässigt varieras för att skapa liv och färg.

När det gäller det löpande underhållet runt vårt hus kan detta inte längre vila på frivilliga insatser. Trädgården bedöms ha behov av fackmannamässigt löpande underhåll för gräsmatteklippning, häckklippning, ogräsbekämpning osv. Vi kommer därför ta in offerter för detta.

Rengöring av ventilationssystem

Rengöring utförs i början av december. Lämna dina nycklar till kontaktperson i entrén enligt tidigare utskickad information. 

2015-11-06

Arbetsgrupp utomhusmiljö

Det finns nu en arbetsgrupp som består av två medlemmar med uppdrag att föreslå förändringar i första hand runt entrén inför kommande vår. Förändringarna ska bland annat syfta att minimera behovet av underhåll (ogräsrensning).

Den obligatoriska ventilationskontrollen (OVK) och rengöringen

Inom kort – förhoppningsvis före jul – ska husets ventilationssystem rengöras. Därefter sker en ny besiktning av ventilationen för att säkra att den uppfyller de krav som ställs på god inomhusmiljö.

Budget 2016

Budgetarbete pågår i styrelsen. Det syftar att skapa förutsättningar för fortsatt god kontroll över våra intäkter (=allas våra medlemsavgifter) och våra kostnader: värme, vatten, el, amorteringar, räntor, sophämtning etc.Föreningens ekonomi är i balans och vi räknar med att den är det även i fortsättningen. Vår utemiljö behöver dock mer underhåll och att lita till frivilliga insatser från oss i föreningen är inte möjligt då allt för få ställer upp. Vi kommer därför att anlita trädgårdsentreprenörer i större utsträckning under kommande år.

Öppet hus för boende

I samband med senaste styrelsemöte bjöds du som medlem in för att träffa styrelsen och diskutera/ställa frågor/framföra synpunkter. Det var kul att se att det fanns intresse och möjlighet och ni som kom, hade kloka idéer som kommer att bidra till vår allmänna trivsel.Du som inte kunde: tveka inte att komma när nästa Öppet Hus inträffar! Det rör ditt boende…

Ny portkod from fredagen den 13 november

Fredagen den 13:e november byter vi portkod till entrén.

Övrigt

Det finns nu en kruka vid entrén där du som röker kan fimpa. Och du… det är OK att kratta upp löv. Säckar att lägga dem i finns i soprummet.